Zabij své USP

Minulý čtvrtek jsem byl ve Zlíně na workshopu Marka Nieslanika z FairyTailors o marketingové komunikaci na sociálních sítích. A řeknu vám, pro člověka, který někdy pracoval ve školství, není lepší okamžik, než přijít na přednášku svého studenta a dozvědět se tam něco, co sám předtím nevěděl. Tohle byl ten případ a já jsem byl po právu pyšný. Na Marka i na celou FMK UTB, protože toto není jediný příklad, kdy to lidi, které jsem měl možnost učit, někam dotáhli.

V rámci části věnované lapsům na sociálních sítích Marek jmenoval také RegioJet a jeho aktuální průser s „tichým oddílem“. Neměl jsem o té kauze žádné informace, tak jsem se jen usmál tomu, co jsem slyšel, a tím to pro mě skončilo. Až do doby, než jsem o den později slyšel v autě reklamu, která mi vše vysvětlila a hlavně přidala hodně otázek navíc.

Reklama byla právě na RegioJet a sugestivní hlas herce Městského divadla Zlín Zdeňka Juliny se ptal posluchačů, jestli je PRUDÍ STEWARDKA. A jako řešení (což reklama často dělá) pak nabídl „nový vagón s klidovou zónou“, kde cestující nikdo rušit nebude.

Ha, jestli bych měl hned z kraje roku udělit cenu za nejlepší střelení se vlastní zbraní do nohy, poputuje přímo do Brna na stůl Radima Jančury.

Jakmile na koleje vstoupila konkurence v podobě žlutých vlaků RegioJet, pokud jsem nemusel, jejich státem vlastněnému kolegovi jsem za lístek nedal ani korunu. Jasně, dát si ve vlaku sushi a mít wifi připojení je fajn, ale ten hlavní důvod, proč jsem jezdil „s Jančurou“ a ne Českýma dráhama, byl V CELÉM SERVISU A POHODLÍ. To, že někdo přijde a ZEPTÁ SE VÁS, jestli něco chcete, a pak vám to přinese a ještě se na vás usměje, to byl ten důvod!

Věřím tomu, že jsem nebyl jediný, kdo kvůli tomu přesedlal z modré na žlutou. A teď mi ta stejná značka v reklamě říká následující: víš, dlouho jsme si tu budovali brand, který se odlišuje od hlavní konkurence. Máme fakt dobře vyškolený personál, který je na cestující milý a úslužný, protože toto oni chtějí a díky tomu se k nám vrací. Tak tomu je konec, protože TEĎ O NICH VEŘEJNĚ ŘEKNEME, ŽE PRUDÍ LIDI!

Jo, nechtěl bych teď být v kůži stewardek a stewardů RegioJetu. Všichni museli projít školením a jsem přesvědčený, že všichni dělají co můžou, aby se cestujícím líp cestovalo. Očividně je to málo. Aby bylo jasno, nerozporuju, že někdo mění obchodní strategii, protože nakoupil vozy, ve kterých je víc sedaček, ale už tam není kuchyňka. Nebo není schopný lépe zvládat krizovou komunikaci, a tohle je očividně ten případ. Jako copywriter nechápu, jak může do vysílání pustit takovýto text, zřejmě jen za cenu levné provokace, který je zcela proti značce samotné.

Poslední rok jezdím s černo-zlatým LeoExpressem. Proč? Protože mi to tak vyhovuje. Ale jeho kolegu ve žlutých barvách jsem měl rád také. Udělal pro zlepšení cestování autobusem i vlakem u nás mnohé. Jen by teda mohl dvakrát měřit, než začne řezat nové marketingové dřevo. Protože tohle se moc nepovedlo.

 

Obrázek v záhlaví: https://unsplash.com/photos/n6TWNDfyPwk by Kholodnitskiy Maksim

Petr Podlešák

Petr Podlešák

Rozený Jihočech, kterého osud a studia zavály do moravského Zlína, kde také zůstal. Pracoval v několika komunikačních agenturách, i hájil zájmy ze strany klienta. Píše reklamní texty pro všechny typy médií, pomáhá firmám a značkám s marketingovou komunikací. Kromě toho moderuje a přednáší. Rád vaří, dobře jí, chodí do kina nebo divadla.